Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΕΩΣ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ Λάμπρου Κ.Σκόντζου, Θεολόγου - Καθηγητού
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΕΩΣ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ Λάμπρου Κ.Σκόντζου, Θεολόγου - Καθηγητού
on 03-05-2012
Η Α΄ Κυριακή των Νηστειών είναι αφιερωμένη στην μεγάλη εορτή της Ορθοδοξίας μας. Σύμπασα η Εκκλησία εορτάζει με κάθε λαμπρότητα, με κύριο χαρακτηριστικό του εορτασμού την περιφορά των ιερών εικόνων και την ανάγνωση του Συνοδικού της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου σε όλους τους ναούς.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας όρισαν να εορτάζεται η ημέρα αυτή σε ανάμνηση της παύσης της εικονομαχίας και της οριστικής αναστήλωσης των ιερών εικόνων από την ευσεβή βασίλισσα του Βυζαντίου Θεοδώρα (μετέπειτα αγία της Εκκλησίας μας) στις 4-3-843. Το γεγονός αυτό θεωρήθηκε μείζονος σημασίας διότι με τις αποφάσεις της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου (787), ολοκληρώθηκε η διατύπωση της δογματικής διδασκαλίας της Εκκλησίας μας (τριαδολογικό και χριστολογικό δόγμα). Η εικονομαχική έριδα (726-843) υπήρξε άλλωστε ένας θλιβερός σταθμός της εκκλησιαστικής ιστορίας, η οποία προξένησε αφάνταστη φθορά στο σώμα της Εκκλησίας. Μέσα όμως από αυτή τη λαίλαπα βγήκε και κάτι θετικό, η διατύπωση της θεολογίας των ιερών εικόνων, η οποία κατ ουσίαν, όπως θα δούμε, είναι επέκταση και ανάπτυξη του χριστολογικού δόγματος.
Όπως είναι γνωστό το πρόβλημα της εικονομαχίας το προκάλεσαν παράγοντες έξω από την Ελληνορθοδοξία. Ο Ιουδαϊσμός και ο Ισλαμισμός θεωρούν τον εικονισμό ως ειδωλολατρία. Γενικά η λαοί της Μέσης Ανατολής απεχθάνονται την εικονική τέχνη, γι’ αυτό και πέρασε αυτή η νοοτροπία στις θρησκείες τους. Αντίθετα ο Ελληνισμός, η πιο ευγενική έκφραση του παγκοσμίου πολιτισμού, όχι μόνο δέχεται τον εικονισμό, αλλά και τον προήγαγε σε ύψιστη τέχνη.
Ο Χριστιανισμός στην ορθόδοξη μορφή του, όπως είναι γνωστό, απόρριψε τις προλήψεις του παρελθόντος και υιοθέτησε κάθε άξία που προάγει την ανθρώπινη προσωπικότητα. Ο Ελληνισμός έδωσε άπειρα στοιχεία χρήσιμα στη νέα πίστη. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Ελληνισμός στην γνήσια μορφή του μεταστοιχειώθηκε ως Χριστιανισμός και συγκεκριμένα σε Ελληνορθοδοξία!
Η απαράμιλλη εικονική ελληνική τέχνη παραλήφθηκε από την Εκκλησία και χρησιμοποιήθηκε για την ποιμαντική Της διακονία. Η εικόνα από την εποχή των κατακομβών μέχρι σήμερα λειτουργεί ως το βιβλίο των αγραμμάτων στους ναούς. Για να είναι αυτό σύμφωνο με την θεολογία της Εκκλησίας μας, οι Πατέρες διατύπωσαν προσεκτική διδασκαλία σύμφωνη με τις βιβλικές επιταγές.
Βεβαίως η Παλαιά Διαθήκη απαγορεύει ρητά την προσκύνηση ομοιωμάτων -ειδώλων του Θεού (Έξοδ.20,4), αλλά μέχρι τότε ο Θεός ήταν άγνωστος στους ανθρώπους, και γι' αυτό είχαν αντικαταστήσει τη λατρεία του Θεού με ξόανα και άλλα ομοιώματα. Αυτή τη λατρεία απαγορεύει η Παλαιά Διαθήκη. Στην Καινή Διαθήκη, την εποχή της χάρητος, ο Θεός έγινε άνθρωπος στο πρόσωπο του Χριστού, «ο Λόγος σάρξ εγένετο και εσκήνωσεν εν ημίν, και εθεασάμεθα την δόξαν αυτού» (Ιωάν.1,14). Τον είδαμε, τον ακούσαμε «και αι χείρες ημών εψηλάφησαν» Αυτόν (Α΄Ιωάν.1,1), «Ημείς δε ανακεκαλυμμένω προσώπω την δόξαν Κυρίου κατοπτριζόμεθα» (Ι.Δαμασκ. P.G.94,1328). Η πραγματική ενανθρώπησή Του μας υποχρεώνει να Τον θεωρούμε τέλειο άνθρωπο, όπως και τέλειο Θεό. Κατά συνέπεια ως πραγματικός άνθρωπος μπορεί ακόμα και να εικονισθεί, διαφορετικά η μη παραδοχή του εικονισμού Του σημαίνει μη παραδοχή της πραγματικής ενανθρώπησής Του.
Οι μεγάλοι Πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας μας, που αναδείχθηκαν μέσα από τη λαίλαπα της εικονομαχίας, διατύπωσαν το ορθόδοξο δόγμα με προσοχή και ευλάβεια. Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία, όπως κατηγορούνταν από τους εικονομάχους, αλλά η τιμή απευθύνεται προς το εικονιζόμενο πρόσωπο, καθότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει» (Μ.Βασίλειος P.G. 32,149) και «Προσκυνούμεν δε ταις εικόσιν ου τη ύλη προσφέροντες την προσκύνησιν, αλλά δι΄αυτών τοις εν αυταίς εικονιζομένοις» (Ι. Δαμασκ. P.G.94 1356). Η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό ιερό πρόσωπο και όχι από την ύλη της εικόνας.
Η εικόνα έχει επίσης τεράστια ποιμαντική χρησιμότητα. Μια εικόνα, σύμφωνα με γλωσσική έκφραση, αξίζει περισσότερο από χίλιες λέξεις. Αυτό σημαίνει ότι μέσω της εκκλησιαστικής εικονογραφίας οι πιστοί βοηθούνται να αναχθούν στις υψηλές πνευματικές θεωρίες και στο θείο.
Οι εικονοκλαστικές αρχές της εικονομαχικής περιόδου δυστυχώς υιοθετήθηκαν στη συνέχεια από διάφορες αιρετικές ομάδες και διασώζονται ως τις μέρες μας. Οι διάφορες προτεσταντικές ομάδες έχουν ως κύρια αρχή τους τον ανεικονισμό και πολεμούν με λύσσα την Ορθοδοξία μας, η οποία δέχεται την τιμητική προσκύνηση των ιερών προσώπων της πίστεώς μας μέσω των ιερών εικόνων.
Απαντάμε στους σύγχρονους εικονοκλάστες ότι η Αγία μας Καθολική Εκκλησία καθόρισε επακριβώς τα όρια της αλήθειας και της πλάνης. Μια προσεκτική ανάγνωση του «Συνοδικού» της Ζ΄Οικουμενικής Συνόδου, που διαβάζεται στους ναούς την Κυριακή της Ορθοδοξίας, περιχαρακώνει την βιβλική αλήθεια και δίνει πειστική απάντηση στους επικριτές της Εκκλησίας μας. Η εικονομαχία είναι αποστροφή προς την ύλη, απόρροια των αιρετικών μανιχαϊστικών δοξασιών, οι οποίες δυστυχώς πέρασαν μέσα στις διδασκαλίες πολλών αιρετικών ομάδων, όπως και των συγχρόνων μας αιρετικών προτεσταντών.
Αλλά δεν έχει μόνο σημασία για την Εκκλησία η αναστήλωση των Ιερών Εικόνων, αλλά και για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Ο μονολιθικός θρησκευτικός ανεικονισμός είχε αναμφίβολα αρνητικές συνέπειες για την προαγωγή της εικονικής ωραιότητας. Η εικόνα και μάλιστα η θρησκευτική απεικόνιση, αποτελεί βασικό στοιχείο του παγκόσμιου πολιτισμού. Η παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά έχει να επιδείξει ανυπολόγιστης καλλιτεχνικής αξίας έργα θρησκευτικής ζωγραφικής. Τα σπουδαιότερα μνημεία – ναοί του κόσμου είναι καταστόλιστοι από εικονογραφίες άφθαστης τεχνοτροπίας. Το ίδιο και τα μεγάλα μουσεία επιδεικνύουν με καμάρι εικόνες θρησκευτικής τέχνης. Είναι γνωστό σε όλους το παγκόσμιο ενδιαφέρον για την ορθόδοξη εικονογραφία και γι’ αυτό οργανώνονται εκθέσεις με τεράστια επιτυχία. Μπορούμε να σκεφτούμε ποια θα ήταν τα αποτελέσματα, αν επικρατούσαν οι εικονομάχοι στο Βυζάντιο. Δε θα είχαμε τη δυνατότητα να θαυμάζουμε αυτούς τους θησαυρούς, οι οποίοι είναι για μας τους ορθοδόξους το ξεχείλισμα της πίστεως των διαχρονικών ιερών εικονογράφων. Άλλωστε η εικονογραφία για την Ορθοδοξία μας δεν ήταν μια μονοσήμαντη καλλιτεχνική έκφραση, αλλά βαθειά μυστική λειτουργία του εικονογράφου, ο οποίος ζωγράφιζε νηστεύοντας και προσευχόμενος!
Σε αντίθεση με όλους τους λογίς εικονοκλάστες, εμείς, ως ορθόδοξοι χριστιανοί, μετέχουμε της αλήθειας και ταυτόχρονα, ως έλληνες, μετέχουμε του ωραίου. Χάρη σ' αυτές τις δύο σταθερές διαφέρουμε από όλους τους άλλους που έχουν διαφορετικές πίστεις, έχουμε το προβάδισμα στην αληθινή πρόοδο και τον παγκόσμιο πολιτισμό και αναγκάζονται οι άλλοι να μας ακολουθούν…
-
ΜΑΝΤΕΛΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
Αγίου Στεφάνου 20, Νεάπολη, Θεσσαλονίκη
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 56727
11-21-2019 01:45PM -
ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ ΑΦΟΙ
3o χλμ. E.O. Κοζάνης - Θεσσαλονίκης
ΚΟΖΑΝΗ 50132
ΚΟΛΥΜΒΗΘΡΕΣ-ΔΟΧΕΙΑ ΑΓΙΑΣΜΟΥ-ΑΝΘΟΔΟΧΕΙΑ
11-13-2019 02:35PM -
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ
Σπύρου Λάμπρου 27, Αχαρνές
ΑΘΗΝΑ 13671
09-18-2019 03:02PM -
ΓΙΟΥΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Πρεβέζης 67 ΄Ιλιον
ΑΘΗΝΑ 13123
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΕ ΓΥΑΛΙ
08-02-2019 02:22PM -
ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΚΚΑΛΗΣ
Μ. Μπότσαρη 17Α Ηράκλειο Αττικής
ΑΘΗΝΑ 14122
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΜΑΡΜΑΡΟΓΛΥΠΤΙΚΗ
07-03-2019 05:30PM -
ΦΑΙΔΩΝ
"ΚΕ.ΠΑ.ΒΙ", Εργαστήριο 101
Αρχιεπισκόπου Μακαρίου 11
ΙΩΑΝΝΙΝΑ 452 21
Συρματερά Είδη
06-28-2019 06:49PM -
ΛΙΑΚΑΤΕΛΛΗΣ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΑ
ΑΓΙΑΣΟΣ ΛΕΣΒΟΣ, ΜΥΤΙΛΗΝΗ 81101
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΑ-ΚΟΡΝΙΖΕΣ ΕΙΚΟΝΩΝ
04-04-2019 01:32PM -
ΣΕΡΕΠΑ ΙΕΡΟΡΑΦΕΙΟΝ
Πάρνηθος 23 ΄Ανω Λόσια
ΑΘΗΝΑ 13341
04-01-2019 04:18PM -
ΤΣΑΤΣΑΡΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
Μεγάλου Αλεξάνδρου 28
ΚΑΡΔΙΤΣΑ 431 32
ΔΙΣΚΟΠΟΤΗΡΑ, ΜΑΝΟΥΑΛΙΑ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ
03-12-2019 07:06PM -
ΤΣΙΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Στρατάρχου Παπάγου 25 Ιωάννινα
ΙΩΑΝΝΙΝΑ 45445
Εκκλησιαστικά είδη Ασημένια Χειροποίητα
02-25-2019 04:02PM
-
ΑΦΟΙ ΤΣΙΤΟΥΡΑ Ο.Ε.
25ο ΧΛΜ Ν.Ε.Ο. Α.Κ. ΜΑΝΔΡΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΑΘΗΝΑ
Καμπάνες-Ρολόγια-Αυτοματισμοί
(12532 views since 02-28-2014 01:42AM) -
ΙΕΡΑΤΙΚΑ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΕΡΜΟΥ 45
ΑΘΗΝΑ 10563
(9359 views since 11-18-2014 10:15AM) -
ΑΓΓΟΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Απόλλωνος 32
ΑΘΗΝΑ 10556
Εκκλησιαστικά Χρυσοκεντήματα
(3871 views since 05-09-2016 03:24PM) -
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΙΑΒΡΟΓΛΟΥ
Λαγουμιτζή 44
ΑΘΗΝΑ
(3319 views since 01-30-2014 08:34PM) -
ΑΦΟΙ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΟΛΥΔΕΥΚΤΟΥΣ 33
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΚΑΜΠΑΝΕΣ - ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ
(3052 views since 06-06-2014 08:37AM) -
ΝΑΟΔΟΜΙΚΗ
16ο χλμ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ -Ν.ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ
Ν.ΡΥΣΣΙΟ - ΦΑΡΜΑΚΕΙΚΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 72008
(2952 views since 09-24-2011 02:39PM) -
ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
Αγ.Φιλοθέης 7Β & Απόλλωνος
ΑΘΗΝΑ
Τρεις γενιές πιστοί στην Ορθόδοξη Παράδοση
(2913 views since 01-31-2014 12:14PM) -
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΘΑΝΟΣ
2ο χλμ. Περιφερειακής Οδού Καρδίτσας Καρδίτσα
Δήμος Καρδίτσας
ΚΑΡΔΙΤΣΑ 43100
(2896 views since 09-23-2011 11:49AM) -
ΚΑΤΣΑΚΙΩΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
Απόλλωνος 32
ΑΘΗΝΑ
Σταυροί - Εγκόλπια - Αργυροχρυσοχοϊα
(2742 views since 11-27-2014 04:46PM) -
ΛΟΥΔΑΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Δήμητρας 5 - Βάρη
ΑΘΗΝΑ 16672
ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ
(2480 views since 12-08-2015 09:13PM)
- ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΙ
- ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ-ΝΑΟΔΟΜΟΙ-ΕΙΔ.ΤΕΧΝΙΤΕΣ-ΧΑΛΚΙΝΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
- ΑΡΩΜΑΤΟΠΟΙΪΑ-ΛΙΒΑΝΟΠΟΙΪΑ
- ΒΙΤΡΩ
- ΓΛΥΠΤΕΣ
- ΕΙΔΗ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
- ΕΙΚΟΝΕΣ
- ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΜΜΕ
- ΕΚΚΛΗΣΑΚΙΑ
- ΗΧΗΤΙΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ & ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
- ΙΕΡΑ ΣΚΕΥΗ
- ΙΕΡΟΡΑΠΤΕΣ
- ΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ
- ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
- ΚΑΜΠΑΝΕΣ
- ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
- ΚΗΡΟΠΛΑΣΤΕΙΑ - ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΚΗΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗΣ
- ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ-ΘΕΡΜΑΝΣΗ
- ΚΟΛΥΜΒΗΘΡΕΣ
- ΚΥΠΕΛΛΑ - ΜΕΤΑΛΛΙΑ - ΕΙΔΗ ΕΟΡΤΩΝ
- ΛΑΒΑΡΑ - ΣΗΜΑΙΕΣ
- ΜΑΡΜΑΡΑ - ΠΕΤΡΕΣ
- ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
- ΟΙΝΟΠΟΙΙΑ
- ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ ΤΑΞΙΔΙΩΝ
- ΣΤΑΥΡΟΙ - ΕΓΚΟΛΠΙΑ - ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΑ
- ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΙΚΟΝΩΝ Ι.ΝΑΩΝ & Ι.ΣΚΕΥΩΝ
- ΤΑΠΗΤΟΥΡΓΙΑ - ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΙ ΧΑΛΙΩΝ
- ΥΦΑΣΜΑΤΑ ΙΕΡΑΤΙΚΑ
- ΦΩΤΙΣΜΟΣ - ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ - ΠΟΛΥΕΛΑΙΟΙ
- ΨΗΦΙΔΩΤΑ
- ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ



